Hunaja, terveys ja hyvä mieli

Kerttu Niskanen - Hunaja, treeni & hyvä mieliUrheilijana kiinnitän paljon huomiota syömiseen ja ruokavalioon. Syön monipuolisesti ja terveellisesti, mutta sallin itselleni herkuttelunkin. Pidän ateriarytmiä tärkeänä ja syön vähintään viisi kertaa päivässä. Harjoitusten jälkeen on tärkeää syödä mahdollisimman pian, jotta elimistö pääsee palautumaan.

Vaikka herkuttelenkin silloin tällöin, käytän arjessa ruokien makeuttamiseen sokerin sijasta hunajaa. Hunaja ei ole pelkästään hyvää vaan se on erittäin ravinnerikas ja nopea energianlähde ja sen vuoksi sopii myös urheilijan ruokavalioon. Se imeytyy nopeasti, lisää vastustuskykyä ja nopeuttaa jopa lihasten palautumista.

Aamupalalla syön useimmiten leivän ja lautasellisen puuroa marjojen ja hunajan kera. Hyvä välipala on esimerkiksi kuppi jogurttia ja kourallinen mysliä, jonka kruunaa juokseva hunaja.

Hunajaa voi lisätä myös urheilujuomiin. Sen sisältämät vitamiinit, mineraalit, antioksidantit ja kivennäisaineet edesauttavat urheilusuoritusta luonnollisella tavalla. Itsetehty hunajainen urheilujuoma on lisäaineeton, herkullinen ja edullinen tapa tehostaa urheilusuoritusta ja nopeuttaa palautumista. Suosittuja juomareseptejä on koottuna reseptisivullani.

Hyvä mieli kuntoilusta

Hunajainen Sam Kerttu Niskanen - Hunaja, terveys ja hyvä mieliOmaan, normaaliin päivään kuuluu yksi tai kaksi harjoitusta. Harjoitusten kestot vaihtelevat tunnista neljään tuntiin. Kesällä harjoittelu on rullahiihtoa, juoksua, sauvakävelyä ja voimaharjoittelua. Talvella hiihtoa, juoksua ja voimaharjoittelua. Lisäksi huollan lihaksistoa erilaisilla liikkuvuusharjoitteilla, venyttelemällä ja käymällä hieronnassa.

Mielestäni kuntoilussa on tärkeä määritellä itselleen ne tekijät, jotka tekevät omasta liikkumisesta nautinnollisen. On hyvä löytää oma, realistinen taso ja pyrkiä sen kehittämiseen. Tehokkaan kuntoilun taustalla ovat harjoittelun monipuolisuus ja maltillisuus sekä ennen kaikkea säännöllisyys.

Monipuolisen kuntoiluohjelman voi koota esimerkiksi seuraavista kokonaisuuksista: peruskestävyyslenkit (välillä myös vauhdikkaampi harjoitus), lihaskunto-, liikkuvuus-, tasapaino- ja koordinaatioharjoitteet.

Liikkumisen iloa!

Tule kannustamaan Kerttua

Katso Kertun tämän kauden kisakalenteri ja liity kannustusjoukkoihin! Lue lisää »