Hunajan koostumus

Hunajan suotuisa koostumus

Hunaja on maukas luonnontuote, johon ei lisätä mitään.

Hunaja sisältää yli 200 luonnon omaa ainetta, kuten vitamiineja, mineraaleja, entsyymejä ja aminohappoja. Pääosin hunaja koostuu erilaisista sokereista, erityisesti hedelmä- ja rypälesokereista. Valmistaessaan hunajaa mehiläiset ovat entsyymeillään muokanneet meden sokereita uudenlaisiksi, kuten pilkkoneet tavallista sakkaroosia. Hunajassa on lähes 20 prosenttia vähemmän energiaa kuin tavallisessa sokerissa, mutta se maistuu 10-15 prosenttia makeammalle kuin tavallinen sokeri.

Hunajan koostumus

100 grammaa hunajaa sisältää keskimäärin:

energiaa     1382 kj/ 330 kcal

rasvaa    0,0 g

proteiinia     0,5 g

hiilihydraatteja     80,8 g

josta sokereita     80,8 g

ja lisäksi kivennäis- ja hivenaineista muun muassa

kalsiumia     5,0 mg

rautaa     0,5 mg

jodidia     5,0 mg

kaliumia     60,0 mg

magnesiumia     3,0 mg

natriumia     2,2 mg

fosforia     7,0 mg

seleeniä     0,5 mg

sinkkiä     0,1 mg

ja vitamiineja, kuten

niasiiniekvivalenttia     0,2 mg

niasiinia     0,2 mg

riboflaviinia (B2)  0,04 mg

tiamiinia (B1)     0,01 mg

C-vitamiinia     4,0 mg

K-vitamiinia     0,02 µg

(lähteenä Elintarvikkeiden koostumustietopankki www.finelli.fi)

Hunajan käyttö keittiössä – vain mielikuvitus rajana

”Ota nokare hunajaa ja anna sen sulaa hitaasti suussa. Näin koet helpoiten hunajan todellisen, puhtaan makuelämyksen.” – Kari Koivulehto, Hunajainen SAM Oy

Juomat

Lämpimät juomat – kuten tee, kahvi ja marjamehut – saavat lisää makua hunajan luonnollisesta makeudesta.

Juokseva hunaja on myös helppo sekoittaa kylmiin juomiin. Kokeile terveellisiä smoothieita, urheilujuomia tai raikkaita kesäjuomia.

Välipalat

Hunajaa voi sekoittaa rahkaan ja jogurttiin, levittää leivän päälle tai lisätä muroihin, puuroon ja kiisseleihin. Terveellisen aamiaisen saat lisäämällä maustamattomaan rahkaan marjoja, pähkinöitä ja runsaasti hunajaa. Herkkua helposti!

Leivonta

Leivonnassa sokerin ja siirapin voi korvata ravintorikkaalla hunajalla, joka antaa leivonnaisille täyteläisen maun ja kauniin värin. Paistolämpötilaa ja nesteenmäärää kannattaa hieman vähentää (n 15 °C ja nesteen määrää vähentää vajaa ¼ desilitraa jokaista käytettävää hunaja-desilitraa kohden). Hunajalla voi myös kruunata letut ja vohvelit.

Ruoanlaitto

Myös lämpimiä ruokia voi maustaa rohkeasti hunajalla. Esimerkiksi keitetyistä porkkanoista tulee herkullisia, kun niiden sekaan lorauttaa hiukan hunajaa. Uunilohelle sopii luomusitruunalla maustettu hunaja ja paistetun kanan makua voi korostaa hunajan makeudella. Erilaisiin wokkeihin, grilliruokiin ja dippauksiin hunaja on kuin luotu maustajaksi.

Tutustu laajaan reseptikirjastoomme ja kokeile rohkeasti!

Hunaja on tutkitusti terveellistä

Hunaja ja terveys kulkevat käsi kädessä. Hunajalla on pitkä historia ja perinteet lääkinnässä ja hunajan terveysvaikutukset ovat olleet merkittävät. Hunaja on enemmän kuin superfood, koska se toimii sisäisesti ja ulkoisesti.

Tiesitkö jo, että

  • hunaja ylläpitää vastustuskykyä.
  • hunaja tuhoaa haitallisia bakteereja.
  • hunaja edistää ruoansulatusta.
  • hunaja auttaa rentoutumaan ennen nukkumaan menoa.
  • säännöllisesti käytettynä hunaja vahvistaa sydänlihasta.
  • moni käyttää hunajaa saunassa pehmentääkseen ja virkistääkseen ihoaan.

Lue lisää hunajan terveysvaikutuksista.

Eri hunajalaadut

Maailmassa on enemmän hunajia kuin yleisesti uskotaan. Suomessakin voidaan erotella toistakymmentä erilaatuista hunajaa. Eri hunajalaadut »

Tietoa luomuhunajasta

Luomuhunajan tuottaminen on vuosi vuodelta lisääntynyt useissa maissa. Luomuhunajan tuotantoa säätelee tarkasti EU direktiivin, jossa määritellään luomuhunajan tuottamisen ehdot, maahantuonti ja kauppa. Tietoa luomuhunajasta »