Hunaja & urheilu

 

Hunaja toimii hyvin energialisänä kaikenlaiseen liikuntaan; ennen suoritusta ja suorituksen aikana. Hunaja koostuu pääosin erilaisista sokereista. Hunajan sokereista noin puolet on hedelmäsokeria eli fruktoosia ja hieman vähemmän rypälesokeria eli glukoosia. Näiden kahden eri tavoin imeytyvän sokerin ansiosta hunaja toimii juuri erityisen hyvin energian tuojana liikunnassa. Glukoosi imeytyy verenkiertoon nopeasti, nostaa verensokeria, piristää ja antaa nopeasti lisäenergiaa käyttöön. Osa hunajan glukoosista imeytyy jo suun limakalvoilta, eli erittäin nopeasti! Toisaalta fruktoosi tarjoaa energiaa käyttöön huomattavasti hitaammin ja siten ylläpitää sokeritasoa. Täten hunaja tarjoaa energiaa nopeasti sekä kestävästi.

 

Hunaja on myös erittäin helppo nauttia vasta juurikin ennen liikuntaa tai liikunnan aikana; se kun on suurimmalta osalta sokereita, riittää tilavuudeltaan pieni määrä antamaan energiaa, eikä vatsalaukku täyty häiritsemään urheilua. Hunajatikusta saa puristettua annoksen hunajaa suoraan suuhun pukukopissa ennen jumppaa tai punttisalia, tai yhtä lailla se kulkee mukana taskussa, ja sen avulla saa säädeltyä verensokeritasoa sopivasti niin pidemmillä kävelyillä kuin juoksu-, pyörä tai hiihtolenkeillä ja vaelluksilla.